אתם שואלים: אימוץ גור מעורב
3 ביוני 2012 – 10:00 | אין תגובות

צריכים עזרה או עצה טובה לגבי אילוף כלבים? רוצים לדעת איך להתמודד עם גור חדש שהגיע הביתה? כתבו אל המומחים שלנו ונעשה מה שאפשר על מנת לעזור ולסייע…
שלום רב, לפני שלושה ימים אימצנו גורה מעורבת …

קרא עוד »
כלבים

חתולים

וטרינריה

עובדות וסטטיסטיקה

דולפינים

ראשי » וטרינריה, חתולים, כלבים, עובדות וסטטיסטיקה

פרעושים חיות מחמד ואנחנו

פורסם על ידי admin ב 2 בפברואר 2011 – 11:242 תגובות

בישראל ישנם סוגי פרעושים רבים אך הסוג הנפוץ ביותר הוא "פרעוש החתול" Ctenocephalides felis. על אף שמו, הוא אינו מתמחה אך ורק בחתולים אלא שוכן בבעלי חיים נוספים כמו כלבים, ומגוון רחב של חיות בר פרוותיות אחרות.

הפרעושים נפוצים בעיקר בימים החמים בשנה, ולכן במדינה חמה כמו שלנו הסיכויים להיתקל בפרעושים הם גבוהים ביותר ורצוי ללמוד עליהם, על סביבתם האהובה, על הרגלי הרבייה שלהם ועל הדרכים הטובות ביותר להימנע מהם.

מהו פרעוש?

הפרעושים הם טפילים מקבוצת חרקים מחוסרי כנף, אורכם מגיע עד כשלוש מילימטר והם ידועים ביכולת הקפיצה שלהם ממקום למקום. צבעם של הפרעושים הוא בין אדום לשחור, גופם שטוח בצדדים ומקנה להם את היכולת למעבר מהיר בין שיערות גופו של בעל החיים.

הפרעושים מצויים בעיקר על פרוותם על בעלי חיים אשר מדמם הם ניזונים ומוצצים ממנו מספר פעמים ביום על מנת להתרבות. פרעושים עלולים להיטפל גם לבני אדם.

הפרעוש חי בממוצע כ – 27 יום, וחיו מורכבים מארבעה שלבים שבהם הוא בביצה, כזחל, כגולם וכבוגר, כאשר שלבים אלו נקראים "גלגול מלא". פרעושים - כלבים חתולים ואנחנו!

נקבת הפרעוש מטילה לערך כ – 30 ביצים ביום על פרוות בעל החיים, ואלו אשר נופלות מהפרווה בוקעות במקומות מסוימים שבהם בעל החיים היה.

בגלל שפרעוש חי "גלגול מלא", את רוב זמנו הוא מבלה על הקרקע בהיותו זחל וגולם, ורק בשלב בגרותו הוא ניזון מדמו של בעל החיים.

פרעושים מסוגלים להימצא בביתכם, גם אם אין לכם חיית בית. יתכן ונגעתם בבעל חיים אצל מישהו אחר, או שאולי ישנה קבוצת חתולי רחוב ליד ביתכם או ממש בגינה הפרטית שלכם.

אם באתם במגע עם בעל חיים, מקום או אדם הנושא פרעושים, כך הם יכולים להגיע עד לביתכם ולהתרבות שם. היות ופרעושים ידועים בקצב התרבות מהיר ויכולת ניתור גבוהה, הם עשויים גם להתפשט אל המכונית שלכם ומקום עבודתכם.

כבר דיברנו על כך שפרעושים אוהבים את הימים החמים בשנה ופורחים בתקופות אלו. למרבה הצער, גם בחורף כשאנו מחממים את ביתנו, אנו יוצרים סביבת גידול חמה ונעימה לפרעושים המתרבים.

זיהוי פרעושים בסביבת הבית ועל בעל החיים

בניגוד ליתושים, פרעושים לא עושים רעש וקשה להבחין בהימצאותם נוכח גודלם הזעיר. עם זאת, יש מספר אינדיקציות שעל פיהם ניתן לדעת האם הדבר המטריד אתכם ואת בעל החיים שלכם הינו פרעוש.

בעל חיים מתגרד לעיתים תכופות – לרוב, גם פרעוש אחד על פרוות בעל החיים מספיק, זהו סימן שיש כמוהו עוד רבים. הסתכלות על פרוות בעל החיים יכולה לענות על השאלה "האם לחיה שלי יש פרעושים?" במידה ותמצאו נקודות שחורות על הפרווה, שימו אותן בתוך כלי מים או על נייר טואלט לבן ובדקו האם הם מתמוססים והופכים לאדומים, במידה שכן, מצאתם צואת פרעושים, הרי הוא דם שעוכל.

בנוסף לגירוד, אם אתם מזהים אצל בעל החיים שלכם גם התקרחות ונשיכות עצמיות זהו סממן לפרעושים. למעשה, זוהי תוצאה של אלרגיה הקשורה בפרעושים שחתולים וכלבים רבים סובלים ממנה.

הרגישות היא לא מהפרעוש עצמו אלא מהרוק שהוא מייצר בעת העקיצה, הגירודים והפציעות שאלרגיה זו מעוררת יכולה לגרום לדלקות עור קשות ובעל חיים אשר נעקץ לעיתים תכופות ביותר יכול לסבול גם מאנמיה קשה.

סימני עקיצה על בני אדם – גם בני אדם נעקצים על ידי פרעושים, ההבדל היחיד הוא שדמם של בני אדם לא יכול להזין פרעושים לאורך זמן כמו דמם של בעלי החיים. בשונה מיתושים, פרעושים עוקצים מקום מסוים על הגוף מספר פעמים ולכן ניתן יהיה לראות עקיצות צמודות ולזהות שיתכן ומדובר בפרעוש.

הטיפול בעקיצות פרעושים והדברה

טיפול וטרינרי תרופתי – אחד הדברים הראשונים והבסיסיים ביותר שניתן לעשות הוא לרכוש תכשיר המונע פרעושים לבעלי חיים בהמלצת הווטרינר.עוד דבר חשוב מאד שצריך לדעת בנוגע לטיפול בבעל החיים הוא שפרעושים הם גם פונדקאים של תולעים. כשבעל החיים מלקק את פרוותו הוא עלול לבלוע פרעושים עם תולעים ולהעבירם אל מערכת העיכול שלו, לכן פרט לטיפול נגד פרעושים חובה לטפל גם טיפול המתאים לתולעים, אשר ניתן על ידי וטרינר מוסמך המכיר את בעל החיים שלכם.

הדברה עצמית – כאמור, פרוות בעל החיים הוא לא המקום היחיד שעליו שוכנים הפרעושים, ניתן לומר שהם כבר פרושים בכל שטח הבית, לכן פרט לטיפול הספציפי בבעל החיים וודאי תרצו גם לנקות את הבית מפרעושים.

כדי לבצע הדברה עצמית אתם יכולים ראשית לנקות את כל שטחי הבית, בעיקר באזורים שאליהם אתם בדרך כלל לא מגיעים, כמו מתחת למקרר או מאחורי מכונת הכביסה ולשאוב שטיחים וספות בצורה יסודית. לאחר מכן לעבור על כל הבית עם תרסיס מיוחד הניתן לרכישה בחנויות המתאימות כדי לנקות את כל הפרעושים מביתכם.

רצוי לדאוג לטיפול מתמיד ועקבי בבעל החיים ובריסוס הבית, אחרת התרבויות חדשות עלולות לצוץ בביתכם במהרה. בכל זאת, ישנם חסרונות בהדברה עצמית – היא אינה מבוצעת על ידי מקצוען בעל ידע מתקדם וחומרי הדברה מתקדמים, לכן סביר להניח שהדברה עצמית תחזיק מעמד לפרק זמן שאינו ארוך במיוחד.

הדברה מקצועית – הדברה מקצועית מומלצת כאשר בעיית הפרעושים חוזרת על עצמה לעיתים קרובות וכאשר שטח הבית גדול ולא מספיקה הדברה עצמית. מדביר מקצועי מסוגל לאתר את מושבתם של הפרעושים ביתר קלות ולייעץ בצורה מקצועית על עתיד נקי מפרעושים לאחר ההדברה.

בעבר השתמשו בחומרים רעילים ביותר למען הדברות ביתיות, אך כיום יש איסור על חומרים אלו וההדברות מתנהלות באמצעות חומרים בעלי רמת רעילות נמוכה לבעלי החיים, לאדם ולסביבתו.

2 תגובות »

השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>